De televisie heeft de Tour verpest omdat ze niets meer aan de verbeelding overlaat. Ze bracht een einde aan de mythologisering van de wielrenner in de tijd dat er alleen nog sprake was van af en toe een schimmige krantenfoto. Hoewel geen sportliefhebber is documentairemaker van Empel gevoelig voor de heroïek van die ‘zwarte vlekken in een sneeuwlandschap’. Wanneer in 2000 de legendarische Italiaanse renner Gino Bartali overlijdt, besluit van Empel op zoek te gaan naar de sporen van die vroege Tours. Krantenfoto’s, getuigenissen van bejaarde renners, de bergtoppen zelf.
De voor televisie geproduceerde film ‘Tour des Legendes’ onderscheidt zich niet zo erg van de gemiddelde televisie-documentaire. Frappant zijn echter wel die momenten waarop van Empel zijn eigen stellingname ondermijnt. Die momenten waarop hij erin slaagt om met zijn alziende camera toch bij te dragen aan de mythologisering van de Tour-helden. Zoals wanneer hij de rouwenden bij de begrafenis van Bartali filmt. Of de fan die roept om een handtekening van Lance. Of de snikken van de renner die gewonnen heeft. Van Empel staat er met de camera bovenop, en dat wat volbracht is wordt er alleen maar grootser van.
Lees het artikel op: