Voor de Joegoslavische performance-kunstenares Marina Abramovic, die wereldfaam verwierf met haar confronterende fysieke performances, is kunst het ‘aftasten van de eigen fysieke en mentale grenzen.’ De Franse regisseur Pierre Coulibeuf heeft in Balkan Baroque in klinische beelden een aantal van haar performances vastgelegd. Zo zien we bijvoorbeeld hoe zij met geweld een naald in haar vinger probeert te prikken, met een scheermesje een Joegoslavische ster in haar buik kerft, zich zittend op een stoel door een wurgslang laat bekruipen of hoe ze zich in een bak met ratten laat takelen. Daarnaast horen we de voice-over van Abramovic die in korte zinnen haar levensverhaal vertelt. Het Brabants Dagblad vond de film: ‘Fascinerend: het vrijwel onbewogen gelaat van een vrouw die zichzelf doelbewust martelt, sorry, haar lichaam tot kunst verheft en die stem, die vanuit een onzichtbare diepte komt en emotioneel geladen feiten opsomt over haar jeugd, haar minnaars en haar huidige eenzaamheid.’
regie Pierre Coulibeuf
producent Chantal Delanoë (Regards Productions)/ Hetty Naaijkens-Retel Helmrich (Scarabeefilms)
camera Dominique le Rigoleur
geluid Eddy de Cloe
montage Thierry Rouden